Foto/Photo: Pablo Bernardo
A intervenção Perturbações em doutrinas teológicas (Eu abençôo seu dinheiro) surge como um desdobramento de outras ações já realizadas pela artista utilizando cédulas monetárias e traz através do nome referência direta ao trabalho Inserções em Circuitos Ideológicos – Projeto Cédula, de Cildo Meireles, sendo este também uma fonte de referência para a criação deste trabalho.
Através desta ação a artista busca trazer ao público uma outra perspectiva de enfrentamento à uma imposição ideológica-cristã, realiza um questionamento e crítica à um Estado violador de sua própria constituição que determina sua laicidade, mas impõe à cidadãos uma religião específica em circulação em seu sistema monetário.
Durante a performance a artista reproduz rituais de “pregações” realizadas em vias públicas e realiza a seu modo um discurso que anuncia ao público bendizeres associados à um determinado orixá. Após a pregação a artista convida o público a disponibilizar suas cédulas monetárias à benção concedida. As cédulas monetárias são carimbadas sobre a frase “DEUS SEJA LOUVADO” com a frase “EXU SEJA LOUVADO” e devolvidas ao público.
Disturbances in theological doctrines (I bless your money) [2019]
The intervention “Disturbances in theological doctrines (I bless your money)” comes as an unfolding of other actions already performed by the artist using monetary bills and brings through the name a direct reference to the work Inserções em Circuitos Ideológicos – Projeto Cédula, by Cildo Meireles, being this also a reference source for the creation of this work.
Through this action the artist seeks to bring to the audience another perspective of confrontation to an ideological-Christian imposition, question and criticizes a State that violates its own constitution, which determines its secularity, but imposes on citizens a specific religion in circulation in its monetary system.
During the performance, the artist reproduces “preaching” rituals usually performed by some Brazilian christian preachers on public spaces and, in her own way, makes a speech that announces blessings to the public associated with a certain orisha*. After the preaching, the artist invites the public to make their monetary notes available to the blessing granted. The monetary bills are stamped on the phrase “GOD BE PRAISED” with the phrase “EXU BE PRAISED” and returned to the audience.
The artist carries the stamp and stamps as many Real notes as possible to which she has access. This work is constantly happening.
*orisha, also spelled orisa or orixá are deities from Yorubá culture worshiped in Afro-Brazilian religions.